A cikk nem lesz teljes körű, hiszen szerintem minden gépből már megpróbáltak ugrani, amiből csak szabad volt, vagy még az sem kellett hozzá, de megpróbálom a legelterjedtebbeket összeszedni. Azok kedvéért, akik mélyebben elmerülnének egy-egy repülőgép egyéb technikai, történelmi vagy történeti adataiért, mellékelem egy átfogóbb csak azzal a géppel foglalkozó cikk linkjét és ha létezik, akkor a wikipédia esetleges cikkét is.
AN-2
Kelet és közép-Európában a legleterjedtebb ejtőernyős repülőgép volt az 1960-as évektől egészen a század végéig, de még mindig van olyan ugróterület, ahol ezt használják ejtőernyőzésre, tandemugrásra. 15 ugró fér el benne. A gép fel tud emelkedni 4000 méterre, de nagyon lassan. 15 emberrel ez órákat is igénybe vehet, így általában úgy használják, hogy az ugrók 2/3-a kiugrik 1200-1500 méter magasan és a többiekkel további 30-40 perc alatt felér 4000 méterre. A tandemugrás szempontjából kényelmes, de picit lassú. A gép végében hideg időben igen zord az időjárás, mert a fűtése nem igazán hatékony.


Cessna 182
A legleterjedtebb ejtőernyős gép a mai napig világszerte. Habár maximum 5 ugró fér bele, rugalmasan, jól lehet vele üzemet szervezni. Előnye a szerkezet egyszerűségéből adódó minimális szerviz igénye és az egyszerű üzemeltetése. Ez a gép a repülőgépek Trabantja. A tandemugrás szempontjából előnyös a rugalmassága, vagyis egy tandem utassal is gazdaságosan tud repülni. A jobb gépek kb. 20 perc alatt érik el a 4000 métert. Hideg időben is remekül használható, jó a fűtése és a hidegben 3-7 perccel gyorsabban ér fel 4000 méterre. A tandemugrásnál kicsit bonyolult a kimászás, de cserébe a fejjel előre való kiugrás élménye elhomályosítja a kellemetlenséget.
Pilatus PC-6 Porter
Az ejtőernyősök, tandemugrók legkedveltebb gépe. 8-10 ugró fér bele, a hajtóműnek köszönhetően 12-15 perc alatt elérik a 4000 métert és mivel nem érzékenyek a hőmérséklet-változásra, 3-4 perc alatt visszaérnek a repülőtérre. Tandemugrás szempontjából a gyorsasága miatt előnyös, de ha 10 fővel üzemel, akkor nagyon szűk és kényelmetlen. Ráadásul, az ugrók egy része a földön ül és még meleg időben is 2000 méter fölött, a földön ülni nemcsak kényelmetlen, hanem hideg is.


Technoavia SMG-92 – Turbo Finist (Vagyis az „orosz Pilatus”)
Szinte ugyanazokat a paramétereket tudja mint a Pilatus, csak egy picivel lassabban és sok helyen érezhető az orosz technológia. A tandemugrás szempontjából viszont pontosan olyan, mint a Pilatus.
de Havilland Canada DHC-6 Twin otter
Az igazi igásló. 18 ugró fér bele és 15-18 perc alatt fenn van 4000 méteren. A tandemugrás szempontjából teljesen ideális a gép. Gyors, kényelmes és bőven lehet nézelődni belőle. Az ajtaja zárt, így hidegebb időkben is jól használható. Egyetlen „hátránya”, hogy fémlétrán kell bemásznia repülőgépbe, ami van akinek kényelmetlenséget okozhat.


Shorts SC-7 Sky Van
Ez az a gép, amiről először senki nem gondolja, hogy képes a felszállásra. Úgy néz ki, mint egy szappanos doboz, amire valaki szárnyakat rakott. Működés közben azonban rácáfol a kinézetére, hiszen 30 ejtőernyőst képes felvinni 17-19 perc alatt 4000 méterre, sőt ha itt kiugrik 20 ember, akkor a maradékot további 15 perc alatt felviszi 6000 méterre.
A tandemugrás elég luxus környezetben zajlik ebből a gépből, párnázott ülések, kényelmes elférés, igazán kellemes fűtés és mivel a gép farok része nyílik, nagyon kényelmes kiugrás. A kiugrás után azonban vár egy meglepetés az ugróra, hiszen a gép kb. 200 km/h-val dob, így amikor az „ugró levegőt ér” érezhető dobás amit a nagy sebességgel érkező levegő okoz.
További érdekességek a típusról a wikipedián

Beech 90 Series – King Air
Számomra ez az ejtőernyős gépek királya. 2 db Pilatus hajtóművével a 18 ugrót 10-14 perc alatt juttatja fel 4000 méterre. Az ajtaja nagy, a dobásnál lelassít kb. 80 km/h-ás sebességre, így az ugrás kifejezetten kellemes belőle.
A tandemugrás pedig kifejezetten luxus itt. Kényelmes ülések, nagy ablakok, széles ajtó és bármilyen külső hőmérsékletben is jó meleg van a gépben. Az ejtőernyőzés bármilyen műfajára alkalmas, hiszen az ugrók fele ki tud állni az oldalára és gyakorlatilag az ugró alakzat egyszerre le tud ugrani belőle.
A King Air 90 specifikációját megtalálod itt: King Air 90


Casa C-212
Hát ez már egy nagyobb darab gép. Európában még nem is láttam csak Amerikában tudom, hogy ugranak belőle. 25 ugrót tud felvinni 15-17 perc alatt 4000 méteres magasságba. A tandemugrás kicsit kényelmetlen belőle, de az ejtőernyősök szeretik, mert nagy az ajtaja és sokan tudnak egyszerre kiugrani.
Cessna 205 / 206 Skywagon, Stationair
Ez a gép egy kicsivel nagyobb Cessna mint a miénk. 6-8 ejtőernyőssel megy fel. Tandemugrás szempontjából kényelmetlenebb mint a „kis testvére”, mert kevésbé jó kiugrani belőle. 25-30 perc körüli az ideje 4.000 méterre, így azért ez is a jobb ejtőernyős gépek közé tartozik.


Cessna 208A/ 208B – Caravan, Grand Caravan
Ez a Cessna 12-15 ejtőernyőst tud felvinni. A 4.000 méteres magasságot 17-21 perc között éri el, ami elég jónak számít. Jól lehet kiugrani belőle, a tandemugrás is könnyedén megvalósítható. Jól ki lehet látni belőle, de a kiugrás kicsit kényelmetlen.
A típust számos más célra is használják, amiről itt tudhatsz meg többet: Cessna 208 Caravan
L410 Turbolet
Ez az a gép amelyikből először ugrottam életemben. Csodálatos volt. Kényelmes ülések, 15 perc alatt felmegy 4.000 méterre és ebből éltem át először egy tandemugrás alatt a szabadságnak egy olyan fokát, hogy azonnal ejtőernyőzésre adtam a fejem. A gép 18 ejtőernyőst visz fel. Csukható ajtó, de aki a földön ül, az bizony fázik tavasszal-ősszel. Ha jó a pilóta akkor kényelmes a kimászás, kiugrás, de ha a pilóta nem törődik az ejtőernyősökkel akkor bizony a 160-170 km/h-ás széllel szemben, nem könnyű kimászni a gép oldalára. Mindent egybevéve azért ez egy nagyon jó kis ejtőernyős gép.


Dornier Do-28 G92
Ez a gép, az L-410-es mellett, ami közép Európában a „nagy gép” kategória. 15-18 embert visz fel. Kiugrani nem a legkényelmesebb belőle, de a tandemugráshoz kiváló és ha ügyesek az ugrók akkor sokan tudnak egyszerre ugrani belőle. Ez egy jó ejtőernyős gép.
Douglas DC-3
Na először is, a link nem véletlenül mutat a wikipédiában a LI-2 repülőgépre. A LI-2 a DC-3 orosz verziója. Míg a DC-3-asokból még nagyon sok aktív, (eladási ára kb.: 1.000.000. USA dollár!!!) a LI-2-ből tudomásom szerint csak egy üzemképes példány van, mégpedig Magyar lajstromban! A gép tökéletes ejtőernyős gép és a tandemugrás is ideális belőle. 20-22 ejtőernyőst visz fel, az amerikai adatok szerint 15-19 perc alatt. (Nem személyes tapasztalat.)


GAF N.22 / N.24 – Nomad
Az N22-es változat 16 az N24-es változat 20 ugrót tud felvinni. Erős, jól használható gép nagy ajtóval, gyors felvitellel. 15-17 perc alatt éri el a 4.000 métert. Az ejtőernyőzés kényelmes belőle a nagy ajtó miatt, azonban, ha ülés nélküli változatú, akkor a tandemugrás nem kifejezetten luxus belőle.
Pacific Aerospace PAC P-750 XSTOL
Ez egy jópofa gép. Ejtőernyős szempontból nagyon érdekes, mert sok helyre lehet kimászni a gépre, többek között a szárnyra is. Tandemugrás szempontjából nem az igazi, mert a földön kell ülni, zsúfolt környezetben. 18 ejtőernyőssel használják, ami azért érdekes, mert csak 9 ülés van benne egyébként. Gyorsan felér 4.000 méterre, 16-18 perc alatt. Összességében jól használható az ejtőernyőzéshez, de tandemugráshoz nem ajánlom.


Lockheed C-130 Hercules
És akkor nézzük az ejtőernyőzés nagy kék bálnáját. 80 ejtőernyőst tud felvinni 4.000 méterre 7 perc alatt. Ezzel azt hiszem, mindent elmondtam. Itt nem létezik a kényelmetlen fogalma, hiszen éppen csak felszállsz és már ugrasz is. A tandemugrás is nagy élmény belőle, mert felocsúdni sincs időd és már kinn is vagy a levegőben.
A C-130 teljes leírását itt találod a Wikipedián
Ide csak 10 fős csapatok jelentkezhetnek minimum, ez a legkisebb egység. Évente általában egy ilyen boogie van a földön.
Mi-8 helikopter
Nézzünk 1-2 helikoptert. Kezdjük a MI-8-as orosz csodával. Közép-kelet Európában ez a legelterjedtebb helikopter. 28 ejtőernyőst tud felvinni 4.000 méterre 12-15 perc alatt. Ez a jó része. Ami kevésbé szimpatikus, hogy óránként 800 liter kerozint eszik! Ejtőernyőzésre tökéletes, nagy ajtó, kényelmes kiugrás gyakorlatilag a 28 ugró 3 másodperc alatt ki tud jönni a gépből. Tandemugrásra is tökéletes, hiszen kényelmes ülések, kényelmes kiugrás vár az utasra. A nagy hátránya a hideg, hiszen a hátulja le van véve az ejtőernyőzéshez, így tavasszal-ősszel nagyon hideg tud lenni. Még a tandemutasok is fáznak, pedig az az adrenalin miatt nem szokott bekövetkezni.
Nagy hátránya a gépnek, hogy nem lehet gazdaságosan üzemeltetni a nagy bekerülési ár (2.500.000. USD) a nagy fogyasztás és a kifejezetten nagy kiszolgáló személyzeti létszám miatt. Az ejtőernyős gépek többsége 1 személlyel is képes üzemelni, a MI-8-nak csak a vezetéséhez 3 fő fedélzeti és 1 fő földi kiszolgálás kell.
A gépről többet megtudhatsz ebből a cikkből: „A Szovjet légiflotta csípője”


Mi-2 helikopter
Ez a gép a MI-8-as kistestvére. 6 ejtőernyőst tud felvinni, 18-20 perc alatt 4.000 méterre. Az ejtőernyőzés, a tandemugrás kifejezetten luxus belőle, hiszen zárt az ajtaja, párnázottak az ülései és gyakorlatilag csak ablaka van. Sajnos rá is igaz mint a nagy testvérére, nem lehet gazdaságosan üzemeltetni.
LET L-13 Blaník
A kép egyáltalán nem trükk, ez valóban így néz ki! A Blanik egy 2 személyes vitorlázó repülőgép, amelyből rendszeresen ugranak ki ejtőernyősök. Mivel csak 2 személyes a tandemugrás nyilván nem lehetséges belőle, de az ejtőernyősök nagyon szeretik mert igazán érdekes élményt ad. Egy motoros gép felhúzza vitorlázógépet, benne az ejtőernyőssel és a pilótával 1500 méterre majd lekapcsol a vitorlázó repülőgép. Az ejtőernyős kimászik a szárnyra és előrefelé bukva leugrik a repülőgép szárnyáról. Izgalmas.


A kép érdekessége, hogy 2 vitorlázó repülőgép van a képen. (Az előbb említett Blanik.) Ebben az a nagyon nehéz, hogy csak a mozgási energiájukat használhatják, hiszen nincs motorerő. Ha nem jól számolják ki, az nagy problémákat okozhat. A mutatvány természetesen azzal végződik, hogy az ejtőernyős leugrik a szárnyról. A mutatvány a The Flying Bulls nevéhez kötődik – nem javaslom az otthoni kipróbálását!
Remélem kicsit közelebb hoztam azt a képet, hogy miért szeretjük a zuhanást, a szabadesést, az ejtőernyőzést és azt, hogy ennek az élménynek az átadása érdekében próbálunk meg mindenkit rávenni egy tandemugrásra.
Tandemugrás a Hungary Skydive csapatával - Ejtőernyőzz velünk!
Tandemugrást tervezel? A legjobb helyen jársz! Foglald le tademugrásod időpontját, akűr a következő hétvégére, éld át a szabadesés szabadságát, csodáld meg a világot egy olyan nézőpontból, amit talán még sosem láttál! Ha a tandemugrás árak érdekelnek, itt megtalálod.
Életre szóló élményben lesz részed, amit akár a barátaidnak is megmutathatsz majd, egy sör, vagy egy dupla adag franciakrémes mellett!
Hívj bennünket most a +36 20 349 7999 számon!
Tandemugrás és a drónok
Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy jön össze a tandemugrás és a drónok. Nos, a válasz egyszerű hiszen a tandemugrás és a drónozás is tekinthető hobbinak, de vannak akik magasabb szinten művelik ezeket tevékenységeket, sőt a drónozás már versenysporttá nőtte ki magát....
A búvárkodás története II.
A búvárkodás története a búvárok főbb felszereléseivel folytatódik. A technika fejlődésével egyre több és egyre használhatóbb eszközt fejlesztettek ki az egykori búvárok. A búvárkodás története: A búvármaszk Aki nézett már szabad szemmel a víz alatt, tudja, hogy...
A búvárkodás története I.
A búvárkodás története i.e. 885-ig nyúlik vissza, innen származik az első ábrázolás (asszír domborművön találták) amely a búvárkodást mutatja be katonai csapatok folyón történő átkelése közben. Az első hiteles leírás Hérodotosz művéből való aki egy görög búvár,...