A tandemugrás és az ejtőernyőzés említésekor kevés szót ejtünk a gépekről, amelyek lehetővé teszik, hogy élvezhessük a szabadesést, átélhessük a zuhanás élményét. Itt az ideje, készüljön egy cikk a repülőgépekről, amelyekből ejtőernyőzünk vagy éppen tandemugrást hajtunk végre.

A cikk nem lesz teljes körű, hiszen szerintem minden gépből már megpróbáltak ugrani, amiből csak szabad volt, vagy még az sem kellett hozzá, de megpróbálom a legelterjedtebbeket összeszedni. Azok kedvéért, akik mélyebben elmerülnének egy-egy repülőgép egyéb technikai, történelmi vagy történeti adataiért, mellékelem egy átfogóbb csak azzal a géppel foglalkozó cikk linkjét és ha létezik, akkor a wikipédia esetleges cikkét is.

AN-2

Kelet és közép-Európában a legleterjedtebb ejtőernyős repülőgép volt az 1960-as évektől egészen a század végéig, de még mindig van olyan ugróterület, ahol ezt használják ejtőernyőzésre, tandemugrásra. 15 ugró fér el benne. A gép fel tud emelkedni 4000 méterre, de nagyon lassan. 15 emberrel ez órákat is igénybe vehet, így általában úgy használják, hogy az ugrók 2/3-a kiugrik 1200-1500 méter magasan és a többiekkel további 30-40 perc alatt felér 4000 méterre. A tandemugrás szempontjából kényelmes, de picit lassú. A gép végében hideg időben igen zord az időjárás, mert a fűtése nem igazán hatékony.

Tandemugrás - AN-2 repülőgép
Tandemugrás - Cessna 182 repülőgép

Cessna 182

A legleterjedtebb ejtőernyős gép a mai napig világszerte. Habár maximum 5 ugró fér bele, rugalmasan, jól lehet vele üzemet szervezni. Előnye a szerkezet egyszerűségéből adódó minimális szerviz igénye és az egyszerű üzemeltetése. Ez a gép a repülőgépek Trabantja. A tandemugrás szempontjából előnyös a rugalmassága, vagyis egy tandem utassal is gazdaságosan tud repülni. A jobb gépek kb. 20 perc alatt érik el a 4000 métert. Hideg időben is remekül használható, jó a fűtése és a hidegben 3-7 perccel gyorsabban ér fel 4000 méterre. A tandemugrásnál kicsit bonyolult a kimászás, de cserébe a fejjel előre való kiugrás élménye elhomályosítja a kellemetlenséget.

Cessna 182 cikk a wikipedián

Pilatus PC-6 Porter

Az ejtőernyősök, tandemugrók legkedveltebb gépe. 8-10 ugró fér bele, a hajtóműnek köszönhetően 12-15 perc alatt elérik a 4000 métert és mivel nem érzékenyek a hőmérséklet-változásra, 3-4 perc alatt visszaérnek a repülőtérre. Tandemugrás szempontjából a gyorsasága miatt előnyös, de ha 10 fővel üzemel, akkor nagyon szűk és kényelmetlen. Ráadásul, az ugrók egy része a földön ül és még meleg időben is 2000 méter fölött, a földön ülni nemcsak kényelmetlen, hanem hideg is.

Tandemugrás - Pilatus PC-6-Porter
Tandemugrás - Technoavia-SMG-92

Technoavia SMG-92 – Turbo Finist (Vagyis az „orosz Pilatus”)

Szinte ugyanazokat a paramétereket tudja mint a Pilatus, csak egy picivel lassabban és sok helyen érezhető az orosz technológia. A tandemugrás szempontjából viszont pontosan olyan, mint a Pilatus.

de Havilland Canada DHC-6 Twin otter

Az igazi igásló. 18 ugró fér bele és 15-18 perc alatt fenn van 4000 méteren. A tandemugrás szempontjából teljesen ideális a gép. Gyors, kényelmes és bőven lehet nézelődni belőle. Az ajtaja zárt, így hidegebb időkben is jól használható. Egyetlen „hátránya”, hogy fémlétrán kell bemásznia repülőgépbe, ami van akinek kényelmetlenséget okozhat.

Tandemugrás - de Havilland Canada DHC-6
Tandemugrás - Shorts SC-7 Sky Van

Shorts SC-7 Sky Van

Ez az a gép, amiről először senki nem gondolja, hogy képes a felszállásra. Úgy néz ki, mint egy szappanos doboz, amire valaki szárnyakat rakott. Működés közben azonban rácáfol a kinézetére, hiszen 30 ejtőernyőst képes felvinni 17-19 perc alatt 4000 méterre, sőt ha itt kiugrik 20 ember, akkor a maradékot további 15 perc alatt felviszi 6000 méterre.

A tandemugrás elég luxus környezetben zajlik ebből a gépből, párnázott ülések, kényelmes elférés, igazán kellemes fűtés és mivel a gép farok része nyílik, nagyon kényelmes kiugrás. A kiugrás után azonban vár egy meglepetés az ugróra, hiszen a gép kb. 200 km/h-val dob, így amikor az „ugró levegőt ér” érezhető dobás amit a nagy sebességgel érkező levegő okoz.

További érdekességek a típusról a wikipedián

 

Tandemugrás egy SC-7 Sky Van-ből

Beech 90 Series – King Air

Számomra ez az ejtőernyős gépek királya. 2 db Pilatus hajtóművével a 18 ugrót 10-14 perc alatt juttatja fel 4000 méterre. Az ajtaja nagy, a dobásnál lelassít kb. 80 km/h-ás sebességre, így az ugrás kifejezetten kellemes belőle.

A tandemugrás pedig kifejezetten luxus itt. Kényelmes ülések, nagy ablakok, széles ajtó és bármilyen külső hőmérsékletben is jó meleg van a gépben. Az ejtőernyőzés bármilyen műfajára alkalmas, hiszen az ugrók fele ki tud állni az oldalára és gyakorlatilag az ugró alakzat egyszerre le tud ugrani belőle.

A King Air 90 specifikációját megtalálod itt: King Air 90

Tandemugrás - Beech 90 Series - King Air
Tandemugrás - Casa C-212

Casa C-212

Hát ez már egy nagyobb darab gép. Európában még nem is láttam csak Amerikában tudom, hogy ugranak belőle. 25 ugrót tud felvinni 15-17 perc alatt 4000 méteres magasságba. A tandemugrás kicsit kényelmetlen belőle, de az ejtőernyősök szeretik, mert nagy az ajtaja és sokan tudnak egyszerre kiugrani.

Cessna 205 / 206 Skywagon, Stationair

Ez a gép egy kicsivel nagyobb Cessna mint a miénk. 6-8 ejtőernyőssel megy fel. Tandemugrás szempontjából kényelmetlenebb mint a „kis testvére”, mert kevésbé jó kiugrani belőle. 25-30 perc körüli az ideje 4.000 méterre, így azért ez is a jobb ejtőernyős gépek közé tartozik.

Tandemugrás - Cessna 205-206 Skywagon
Tandemugrás - Cessna 208A / 208B - Caravan, Grand Caravan

Cessna 208A/ 208B – Caravan, Grand Caravan

Ez a Cessna 12-15 ejtőernyőst tud felvinni. A 4.000 méteres magasságot 17-21 perc között éri el, ami elég jónak számít. Jól lehet kiugrani belőle, a tandemugrás is könnyedén megvalósítható. Jól ki lehet látni belőle, de a kiugrás kicsit kényelmetlen.

A típust számos más célra is használják, amiről itt tudhatsz meg többet: Cessna 208 Caravan

L410 Turbolet

Ez az a gép amelyikből először ugrottam életemben. Csodálatos volt. Kényelmes ülések, 15 perc alatt felmegy 4.000 méterre és ebből éltem át először egy tandemugrás alatt a szabadságnak egy olyan fokát, hogy azonnal ejtőernyőzésre adtam a fejem. A gép 18 ejtőernyőst visz fel. Csukható ajtó, de aki a földön ül, az bizony fázik tavasszal-ősszel. Ha jó a pilóta akkor kényelmes a kimászás, kiugrás, de ha a pilóta nem törődik az ejtőernyősökkel akkor bizony a 160-170 km/h-ás széllel szemben, nem könnyű kimászni a gép oldalára. Mindent egybevéve azért ez egy nagyon jó kis ejtőernyős gép.

Tandemugrás - L410 Turbolet
Tandemugrás - Dornier Do-28 G92

Dornier Do-28 G92

Ez a gép, az L-410-es mellett, ami közép Európában a „nagy gép” kategória. 15-18 embert visz fel. Kiugrani nem a legkényelmesebb belőle, de a tandemugráshoz kiváló és ha ügyesek az ugrók akkor sokan tudnak egyszerre ugrani belőle. Ez egy jó ejtőernyős gép.

Douglas DC-3

Na először is, a link nem véletlenül mutat a wikipédiában a LI-2 repülőgépre. A LI-2 a DC-3 orosz verziója. Míg a DC-3-asokból még nagyon sok aktív, (eladási ára kb.: 1.000.000. USA dollár!!!) a LI-2-ből tudomásom szerint csak egy üzemképes példány van, mégpedig Magyar lajstromban! A gép tökéletes ejtőernyős gép és a tandemugrás is ideális belőle. 20-22 ejtőernyőst visz fel, az amerikai adatok szerint 15-19 perc alatt. (Nem személyes tapasztalat.)

Tandemugrás - Douglas DC-3
Tandemugrás - GAF N.22 / N.24 – Nomad

GAF N.22 / N.24 – Nomad

Az N22-es változat 16 az N24-es változat 20 ugrót tud felvinni. Erős, jól használható gép nagy ajtóval, gyors felvitellel. 15-17 perc alatt éri el a 4.000 métert. Az ejtőernyőzés kényelmes belőle a nagy ajtó miatt, azonban, ha ülés nélküli változatú, akkor a tandemugrás nem kifejezetten luxus belőle.

Pacific Aerospace PAC P-750 XSTOL

Ez egy jópofa gép. Ejtőernyős szempontból nagyon érdekes, mert sok helyre lehet kimászni a gépre, többek között a szárnyra is. Tandemugrás szempontjából nem az igazi, mert a földön kell ülni, zsúfolt környezetben. 18 ejtőernyőssel használják, ami azért érdekes, mert csak 9 ülés van benne egyébként. Gyorsan felér 4.000 méterre, 16-18 perc alatt. Összességében jól használható az ejtőernyőzéshez, de tandemugráshoz nem ajánlom.

Tandemugrás - Pacific Aerospace PAC P-750 XSTOL
Tandemugrás - Lockheed C-130 Hercules

Lockheed C-130 Hercules

És akkor nézzük az ejtőernyőzés nagy kék bálnáját. 80 ejtőernyőst tud felvinni 4.000 méterre 7 perc alatt. Ezzel azt hiszem, mindent elmondtam. Itt nem létezik a kényelmetlen fogalma, hiszen éppen csak felszállsz és már ugrasz is. A tandemugrás is nagy élmény belőle, mert felocsúdni sincs időd és már kinn is vagy a levegőben.

A C-130 teljes leírását itt találod a Wikipedián

Ide csak 10 fős csapatok jelentkezhetnek minimum, ez a legkisebb egység. Évente általában egy ilyen boogie van a földön.

Mi-8 helikopter

Nézzünk 1-2 helikoptert. Kezdjük a MI-8-as orosz csodával. Közép-kelet Európában ez a legelterjedtebb helikopter. 28 ejtőernyőst tud felvinni 4.000 méterre 12-15 perc alatt. Ez a jó része. Ami kevésbé szimpatikus, hogy óránként 800 liter kerozint eszik! Ejtőernyőzésre tökéletes, nagy ajtó, kényelmes kiugrás gyakorlatilag a 28 ugró 3 másodperc alatt ki tud jönni a gépből. Tandemugrásra is tökéletes, hiszen kényelmes ülések, kényelmes kiugrás vár az utasra. A nagy hátránya a hideg, hiszen a hátulja le van véve az ejtőernyőzéshez, így tavasszal-ősszel nagyon hideg tud lenni. Még a tandemutasok is fáznak, pedig az az adrenalin miatt nem szokott bekövetkezni.

Nagy hátránya a gépnek, hogy nem lehet gazdaságosan üzemeltetni a nagy bekerülési ár (2.500.000. USD) a nagy fogyasztás és a kifejezetten nagy kiszolgáló személyzeti létszám miatt. Az ejtőernyős gépek többsége 1 személlyel is képes üzemelni, a MI-8-nak csak a vezetéséhez 3 fő fedélzeti és 1 fő földi kiszolgálás kell.

A gépről többet megtudhatsz ebből a cikkből: „A Szovjet légiflotta csípője”

Tandemugrás - Mi-8 helikopter
Tandemugrás - Mi-2 helikopter

Mi-2 helikopter

Ez a gép a MI-8-as kistestvére. 6 ejtőernyőst tud felvinni, 18-20 perc alatt 4.000 méterre. Az ejtőernyőzés, a tandemugrás kifejezetten luxus belőle, hiszen zárt az ajtaja, párnázottak az ülései és gyakorlatilag csak ablaka van. Sajnos rá is igaz mint a nagy testvérére, nem lehet gazdaságosan üzemeltetni.

LET L-13 Blaník

A kép egyáltalán nem trükk, ez valóban így néz ki! A Blanik egy 2 személyes vitorlázó repülőgép, amelyből rendszeresen ugranak ki ejtőernyősök. Mivel csak 2 személyes a tandemugrás nyilván nem lehetséges belőle, de az ejtőernyősök nagyon szeretik mert igazán érdekes élményt ad. Egy motoros gép felhúzza vitorlázógépet, benne az ejtőernyőssel és a pilótával 1500 méterre majd lekapcsol a vitorlázó repülőgép. Az ejtőernyős kimászik a szárnyra és előrefelé bukva leugrik a repülőgép szárnyáról. Izgalmas.

LET L-13 Blaník Wikipedia

Tandemugrás - LET L-13 Blaník
Tandemugrás - Ejtőernyős ugrás L-13 Blaník
Ezzel a kis válogatásom végére értem, de ez nem a teljes kép, közel sem. Az ejtőernyősök kiugranak bármiből ami felviszi őket olyan magasra, hogy ugrani lehessen. Lehet az hőlégballon, motoros siklóernyő, motoros sárkány, vitorlázó repülőgép bármi, sőt sok esetben az sem kell hozzá, hiszen leugranak hídról, antennáról, szikláról csak átélhessék a szabadesés, a zuhanás élményét.

A kép érdekessége, hogy 2 vitorlázó repülőgép van a képen. (Az előbb említett Blanik.) Ebben az a nagyon nehéz, hogy csak a mozgási energiájukat használhatják, hiszen nincs motorerő. Ha nem jól számolják ki, az nagy problémákat okozhat. A mutatvány természetesen azzal végződik, hogy az ejtőernyős leugrik a szárnyról. A mutatvány a The Flying Bulls nevéhez kötődik – nem javaslom az otthoni kipróbálását!

Remélem kicsit közelebb hoztam azt a képet, hogy miért szeretjük a zuhanást, a szabadesést, az ejtőernyőzést és azt, hogy ennek az élménynek az átadása érdekében próbálunk meg mindenkit rávenni egy tandemugrásra.

Tandemugrás a Hungary Skydive csapatával - Ejtőernyőzz velünk!

Tandemugrást tervezel? A legjobb helyen jársz! Foglald le tademugrásod időpontját, akűr a következő hétvégére, éld át a szabadesés szabadságát, csodáld meg a világot egy olyan nézőpontból, amit talán még sosem láttál! Ha a tandemugrás árak érdekelnek, itt megtalálod.

Életre szóló élményben lesz részed, amit akár a barátaidnak is megmutathatsz majd, egy sör, vagy egy dupla adag franciakrémes mellett!

Hívj bennünket most a +36 20 349 7999 számon!

A hajózás története III. (A yacht)

A hajózás története: Az első yacht A hajózás története tartogat néhány meglepő tényt, például hogy a yacht szó Holland eredetű és magát a hajótípust is ők találták ki. Az első példány egy "Mary" nevezetű, (15.8 méter) 1660-ban került Angliába, a Hollandok adományozták...